مدل‌های ریاضی برای حفاری نفت در اعماق آب

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سرویس: علمی


دانشمندان، تجزیه و تحلیل جدیدی در رابطه با یک مدل ریاضی ارائه داده‌اند که کاربرد آن در بررسی ضربات گازی در چاه‌های نفتی اعماق آب است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کنترل چاه نفت یکی از مهمترین فرآیندها در طول عملیات حفاری است.

کنترل فشار در چاه نفت در این عملیات امری حیاتی است چرا که فشار بیش از حد در گودال حفر شده منجر به انتشار کنترل نشده نفت خام و گاز طبیعی از چاه‌های نفت و گاز می‌شود.

استفاده از مدل‌های ریاضی برای ساخت ابزاری که موجب شبیه‌سازی و در نتیجه افزایش کنترل در عملیات حفاری در اعماق آب می شود، از اهمیت به سزایی برخوردار است

ادامه مطلب ...

مجموعه تستهای ماتریس ها و و جبر ماتریسی


۱۵۲ تست طبقه بندی شده از مباحث هندسه - ماتریس و جبر ماتریسی ( اعمال روی ماتریس ترانهاده دترمینان - تبدیل ماتریس - وارون ماتریس و..)  همراه با کلید که توسط موسسه علمی علوی طراحی گردیده را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

ژورنال های آنلاین آنالیز ریاضی

برای مطالعه آنلاین ژورنال های مربوط به آنالیز ریاضی در سالهای 2011-2007 می توانید روی شکل زیر کلیک کنید به همه محققان ودوستداران آنالیز مطالعه آن را توصیه میکنم:


جزوه توابع زوج و فرد

تدریس  توابع زوج وفرد 

تدریس هر مطلبی بصورت منظم و طبقه بندی شده ، فهم مطلب را برای دانش آموز ساده تر میکند. نکات مهم جداگانه و بصورت خلاصه نوشته شده و بر آن تأکید شود.

این قسمت توسط همکار خوبم آیت کریمی  دبیر ریاضی جوانرود تهیه شده که بعد از مطالعه برای دوستان قرار دادم  تا در صورت نیاز بتوانند از آن استفاده کنند

 حجم فایل : 388 kb / فرمت : pdf          دانلود

امتحان نهایی حساب دیفرانسیل و انتگرال 1 شهریور 90

  دوره‌ی پیش دانشگاهی

شهریور ماه سال تحصیلی   ۹۰ ۱۳۸۹


حساب  دیفرانسیل و انتگرال 1


منبع:مرکز سنجش آموزش و پرورش

تصاویری جالب و غلط انداز خطای چشم

در نگاه اول یک پیرمرد (با دو چشم!!) را سوار بر اسب می‌بینید، درسته!؟ پس بیشتر دقت کنید.




به نظرتان طول کدام یک از خط‌های عمودی بیشتر است!؟ (اگر شک دارید، با خط‌کش امتحان کنید)


ادامه مطلب ...

سامانه نام نویسی اینترنتی دانش آموزان

سامانه نام نویسی اینترنتی دانش آموزان درسال تحصیلی ۹۱- ۹۰

 

 

                         http://w2.sanaad.ir

بوی مهر

بازهم با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه های کشورمان پیچیده است. و باز هم مدارس چشم به در دوخته اند و به انتظار نشسته اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با دانش آموزان آغاز کنند. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می شوند. همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد.

اهمیت روزهای آغازین

روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است. ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد.

ادامه مطلب ...

به خاطر آنچه هستند نه آنچه دارند

در روزگاران قدیم زنی که به تنهایی و پیاده سفر می کرد در عبور از کوهستان سنگ گرانقیمتی پیدا کرد. روز بعد او به مسافری گرسنه برخورد کرد، آن زن کیف خود را باز کرد و مقداری غذا به او داد ولی آن مسافر سنگ گرانقیمت را دید و از زن خواست تا آن را به او بدهد. و زن عاقل بدون درنگ سنگ باارزش را به او داد.

مرد مسافر به سرعت از آنجا دور شد و از شانس خوب خود بسیار شادمان گشت. او می دانست آن سنگ آنقدر ارزش دارد که تا آخر عمر با خیال راحت زندگی بی دردسر و پرنعمت را داشته باشد.

چند روزی گذشت ولی طمع مرد او را راحت نمی گذاشت و مرتب با خود می گفت اگر او چنین سنگ باارزشی را به این سادگی به من داد پس اگر از او می خواستم بیش از این به من می داد. بنابراین مرد بازگشت و با سختی فراوان آن زن را پیدا کرد سنگ گرانقیمت را به او بازگرداند و به او گفت: من خیلی فکر کردم و می دانم که این سنگ چقدر ارزش دارد اما من او را به تو باز می گردانم به این امید که چیزی به من بدهی که از این سنگ باارزشتر باشد.

زن عاقل گفت: از من چه می خواهی؟ مرد گفت: همان چیزی که باعث شد به این راحتی از این همه ثروت چشم پوشی کنی! زن پاسخ داد: قناعت. به همین دلیل است که می گویند افراد ثروتمند و یا فقیرند به خاطر آنچه هستند نه آنچه دارند. ما با آنچه بدست می آوریم زندگی می کنیم و با آنچه می بخشیم یک زندگی می سازیم.

تغییر نظام آموزشی دوره پیش دانشگاهی به شیوه سالی ـ واحدی

روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه:

 مصوبه تغییر نظام آموزشی دوره پیش دانشگاهی به شیوه سالی ـ واحدی

 به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد

 
 
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، مصوبه هشتصد و چهل و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تبدیل نظام آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی از نیم‌سالی ـ واحدی به سالی ـ واحدی همچنین جدول عناوین دروس، تعداد واحد و ساعت تدریس هفتگی رشته‌های مختلف دوره پیش‌دانشگاهی مصوب یکصد و هفتاد و دومین جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش جهت اجرا از سال تحصیلی ۹۱ـ۹۰ به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد.

ادامه مطلب ...

نشریه فرهنگ و اندیشه ریاضی تابستان ۹۰

نشریه فرهنگ و اندیشه ریاضی نشریه علمی و ترویجی انجمن ریاضی ایران است که به چاپ و انتشار مطالبی می پردازد که هم جنبه های عام وفلسفی ریاضیات را ترویج می دهد و هم باز گو کننده فرهنگ  و روند ریاضیات حاکم بر جامعه ریاضی می باشد برای دانلود  این نشریه علمی ریاضی بر روی    اینجا     کلیک کنید

آشنایی با جبر از مقدماتی تا پیشرفته

جبر مجرد

جبر مجرّد شاخه‌ای‌ست از ریاضیات که به بررسی ساختارهای جبری مثل گروه، حلقه، و میدان می‌پردازد. آغاز تعریف رسمی این گونه ساختارها به قرن نوزدهم (م) باز می‌گردد.

اصطلاح «جبر مجرّد» در برابر «جبر مقدّماتی» یا «جبر دبیرستانی» به‌کار می‌رود. در حدود نیمه اوّل قرن بیستم این رشته را «جبر مدرن» می‌نامیدند.

جبر مجرد مقدماتی،اشیاء و اعمال ریاضی را،فارغ از ماهیت آنها بررسی می کند. اعداد، توابع، ماتریسها،از عناصر آن و اعمال دوتایی ضرب،ترکیب توابع و ... از اعمال آن به شمار می آیند.دسته بندی گروهها و حلقه ها از موضوعات اساسی این شاخه به حساب می آیند.برخی شاخه های هندسی با جبر مجرد ارتباط پیدا می کنند.

جبر مقدماتی بهمراه جبر مجرد و جبر خطی سه شاخه ی اصلی دستگاه جبر را تشکیل میدهند

تجرید (Abstraction) در ریاضیّات از فرآیند تشخیص و استخراج یک جوهره و مفهوم ریاضی اصلی، کلّی، و فراگیر شروع می‌شود. چنانچه وجود و حضور این جوهره و مفهوم خاصّ در تک تک موارد جزئی مورد بررسی صادق باشد، امر اختصار و ساده‌تر کردن عبارات را می‌توان با جدا نمودن و حذف جزئیّات گوناگون از این لایه خاصّ ادامه داد.

برای مثال، می‌توان عبارت زیر را در نظر گرفت:

دو میز + دو کتاب + دو قلم + دو لیوان + دو دفتر + دو خط کش + ...

جهت اجراء فرایند تجرید، می‌شود مفهوم دو تا بودن را که در مورد همهء جمله‌ها صدق می‌کند، از میان برداشته و آنرا در لایه‌ی بالاتری قرار داد. عبارت فوق خواهد شد:

دو(میز + کتاب + قلم + لیوان + دفتر + خط کش + ...)

عبارت جدید کوتاه‌تر شده است، و مفهوم کلّی تر عدد دو بودن که در آن مجرّد و مجزا شده، هنوز هم به همهء جملات جزئی در درون پرانتز تعلّق دارد. همین کار را، حالا می شود با اعداد دیگر مثل سه، چهار، پنج، شش، و ... تکرار کرد. پس، تراز و لایه‌ای نو پدیدار گردیده‌است که در آن فقط مفاهیم مجردی به این صورت قرار دارد:

دو، سه، چهار، پنج، شش، ...

از خود می‌پرسیم، حالا چه جوهرهء مشترک کلّی‌تری را می‌شود از این لایهء جدید جدا کرد؟
ادامه مطلب ...

جزوه های گزینه 2-آخرین نسخه ها تا کنون


منطبق بر کتاب های جدید ریاضی

فرمت فایل ها بصورت zip است که حاوی فایل pdf می باشد و برای مشاهده آن نیاز به برنامه Acrobat Reader دارید.
ردیف درس شماره عنوان فرمت
1 جزوه و تست 1 جزوه و تست ریاضی 2 و آمار و مدل سازی PDF
2 2 جزوه و تست هندسه 1 PDF
3 3 تست ادبیات فارسی 2، عربی 2، دین و زندگی 2 و زبان 3 PDF
4 4 جزوه و تست فیزیک 1و 2 ، شیمی 2 PDF
5 آمار 1 درسنامه آمار - کل کتاب PDF
6 ریاضی 2 1 درسنامه ریاضی 2 - فصل 1 PDF
7 2 درسنامه ریاضی 2 - فصل 2و 3 PDF
8 3 درسنامه ریاضی 2 - فصل 4 PDF
9 4 درسنامه ریاضی 2 - فصل 5 PDF
10 5 درسنامه ریاضی 2 - فصل 6 PDF
11 6 درسنامه ریاضی 2 - فصل 7 PDF
12 هندسه 1 1 درسنامه هندسه 1 - فصل 1و 2 PDF
13 2 درسنامه هندسه 1 - ادامه فصل 2 و فصل 3 PDF
14 3 درسنامه هندسه 1 - فصل 4 PDF
15 فیزیک 3 1 درسنامه فیزیک 3 - فصل 1 PDF
16 2 درسنامه فیزیک 3 - فصل 2 PDF
17 3 درسنامه فیزیک 3 - فصل 3 PDF
18 4 درسنامه فیزیک 3 - فصل 4 PDF
19 5 درسنامه فیزیک 3 - فصل 5 PDF
20 هندسه 2 1 درسنامه هندسه 2 - فصل 1 PDF
21 2 درسنامه هندسه 2 - فصل 2 PDF
22 3 درسنامه هندسه 2 - فصل 3 PDF
23 4 درسنامه هندسه 2 - فصل 4 PDF
24 حسابان 1 درسنامه حسابان - فصل 1 PDF
25 جبر و احتمال 1 درسنامه جبر و احتمال - فصل 1 PDF
26 2 درسنامه جبر و احتمال - فصل 2 PDF
27 3 درسنامه جبر و احتمال - فصل 3 و فصل 4 PDF
28 شیمی 3 1 درسنامه شیمی 3 - بخش 1 PDF
29 2 درسنامه شیمی 3 - بخش 2 PDF
30 3 درسنامه شیمی 3 - بخش 3 PDF

با تشکر از : علی رضای عزیز  

و وبلاگ خوب : کانون آموزش ریاضیات آراز


لذت دانش آموز ژاپنی بودن

میخواستم نکاتی از این مقاله رو که از وبلاگ خوب :    http://oas.irبرداشت کرده بودم بنویسم ولی واقعا همه نوشته خیلی خوب بود و برای ما   خواندنی و عمل کردنی است پس توصیه  میکنم آنرا بخوانید


پایگاه خبری تقریب- سرویس فرهنگی: استادان آموزش و پرورش در ژاپن معتقدند: پیش از این که معلم ها چیزی به بچه ها بیاموزند، چند هفته ای باید از بچه ها یاد بگیرند.

آنها بر این باورند که اگر این کار را بتوان انجام داد، آن وقت بیش از آنچه می توان به کودکان آموخت ، خود بچه ها در پی یاد گرفتن بر خواهند آمد. به باور آنها تا معلمان تغییر نکنند، کودکان یاد نمی گیرند. ژاپنی ها معتقدند که راه حل بسیاری از مسائل کودکان در خود کودکان نهفته است؛ البته به شرط این که یاد بگیریم از کودکان بیاموزیم. فهم این نکته می تواند از مادر، معلم ، مربی و اساسا هر کسی که با کودک سر و کار دارد یک محقق بسازد. آنچه در ادامه می خوانید نگاه اجمالی به تعدادی از قوانین و ویژگی های خاص مدارس ژاپنی است.


ادامه مطلب ...