بیرکاری(ریاضیات)

لە ویکیپیدیا، ئینسایکڵۆپیدیای ئازاد

ئوقلیدوس، بیرکاری یۆنانی، سەدەی سێی پێش لەدایکبوونی مەسیح


بیرکاری یان ماتماتیک توێژینەوە لە چەندێتی، پێکھاتە، واڵایی، و گۆڕانە. بیرکاران بەردوەام بۆ شێوەئاساکان دەگەڕێن، گومانە تازەکان دەکەن بە ڕێسا، وە بە ھەڵھێنجان لە پێناسەکان و بەڵگەنەویستەکانی بەچەشنی گونجاو ھەڵبژێردراو بناغەی ڕاستی دادەڕێژن.

لەسەر ئەوەی کە ئاخۆ شتگەلی بیرکارانە (وەکوو ژمارەکان یان خاڵەکان) سروشتی و خۆڕسکانە بوونیان ھەیە یان مرۆڤ خولقاندوویانی ھێشتا باس و گفتوگۆ دەکرێ. بیرکار بێنجەمین پێرس ئاوەھا بیرکاری دەناسێنێ: "ئەو زانستەی کە ئەنجامە پێویستەکانمان بۆ دەر دەکێشێ". لە لایەکی ترەوە، ئەلبێرت ئەینشتاین، دەڵێ: "تا ئەو شوێنەی کە یاساکانی بیرکاری ئاماژە بە ڕاستەقینە دەدەن، بێگومان نین؛ وە تا ئەو شوێنەی کە بێگومانن، ئاماژە بە ڕاستەقینە نادەن".

بە کەڵکوەرگرتن لە دەرھەستکاری و بە بەکارھێنانی ئاوەز، زانستی بیرکاری ھەرڕۆژ لە گەشە و پەرەسەندندایە. گۆڕەپانەکانی ژماردن، پێواندن، تۆژینەوەی ڕێکخراوانەی شێوەگەلی ئەندازەیی، و جووڵەی شتە فیزیکییەکان ھەرڕوژ بەربڵاوتر و بەرینتر دەبنەوە.

ادامه مطلب ...

قواعد بخش پذ یری بر اعداد طبیعی

  برای تقسیم بر بیشتر  اعداد طبیعی قاعده هایی وجود دارد. حتی برای برخی از اعداد بیشتر از سه قاعده به دست آمده است که می توان به کمک آن ها بخش پذیری اعداد را بررسی کرد و باقی مانده ه تقسیم آن ها را نیز تعیین نمود. البته در برخی موارد انجام عمل تقسیم، راحت تر از کاربرد قاعده به نظر می رسد. این به مقسوم و مقسوم علیه بستگی دارد. قاعده تقسیم بر اعداد طبیعی از 1 تا ۱۵ در زیر آورده شده است.

برگرفته از وبلاگ(http://withmath.blogfa.com)

ادامه مطلب ...

رمزهای موفقیت در تحصیلات تکمیلی

    در این مقاله  مشکلات و مسائلی که در تحصیلات  تکمیلی   مطرح بوده و بیان راه حل  های آنها  توسط نویسنده محترم مورد  بررسی قرار گرفته است در واقع هدف از این مقاله رابطه بین  استاد و دانشجو  و انتظارات آنها از هم و همچنین باید ها و نبایدها میباشد

این مقاله توسط ماری دزیاردینز و ترجمه آقای علیرضا غفاری میباشد که در مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی شماره 46 بهار 90 به چاپ رسیده است برای علاقه مندان در این قسمت قرار داده ام برای دانلود کردن میتوانید  بروی   اینجا   کلیک کنید

چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟

چگونه درک مطلب خود را افزایش دهیم؟
منبع:www.nioc.org
مقدمه:
یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری، درک مطلب می‌‌باشد. هر چه ادراک و دریافت بهتر باشد، یادگیری و یادآوری مطالب نیز آسان تر می‌‌شود. برای درک بهتر باید هدف و انگیزه داشت. به خاطر داشته باشید که مطالعه بدون هدف و پیش زمینه همچون گردابی است که فرد را در خود گرفتار می‌‌کند.
هدف مطالعه:
هدف مطالعه ارتباط دادن مطالب جدید با مطالبی است که از قبل می‌‌دانید، اگر راجع به موضوع پیش زمینه ای نداشته باشید و بخواهید آن را در ذهن خود جای دهید، مثل این است که بخواهید آب را در دستان خود نگه دارید. می‌‌بینید که این کار غیر ممکن است و به زودی مطالب از ذهن شما خارج می‌‌شود.
به عنوان مثال سعی کنید این اعداد را بخوانید و بخاطر بسپارید:
خواندن و حفظ کردنش سخت است نه؟ ۴ ۲ ۳ ۶ ۱ ۵ ۷
این یکی آسان تر است، بخاطر اینکه کوتاهتر شده است. ۴ ۲ ۳ ۶ - ۱ ۵ ۷
و این یکی از همه آسان تر است، چون به ترتیب اعداد نوشته شده و به خاطر پیش زمینه ای که دارید به راحتی آن را حفظ می‌‌کنید. ۷ ۶ ۵ ۴ - ۳ ۲ ۱
اگر ورزش را دوست داشته باشید، چون پیش زمینه ای برای خواندن، فهمیدن و به خاطر سپردن مطالب ورزشی در ذهن خود دارید، خواندن مطالب ورزشی برای شما بسیار آسان تر می‌‌شود.
تقویت مهارت مطالعه و درک مطلب:
برای درک مطلب نیاز به انگیزه، تمرکز، پیش زمینه و روش مطالعه صحیح دارید.
در اینجا توصیه هایی برای تقویت این مهارت ذکر می‌‌کنیم:
۱- اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید.
با خواندن کتاب، روزنامه و مجله اطلاعات عمومی خود را گسترش دهید و به رویدادهای اطراف خود علاقه نشان دهید.
۲-با ساختار پاراگراف آشنا شوید.
معمولا هر پاراگراف با مقدمه ای شروع شده و با نتیجه ای پایان می‌‌یابد. اغلب اولین جمله به توصیف کلی مطالب می‌‌پردازد و زمینه را برای توضیح بیشتر فراهم می‌‌کند. پس به جملات اول هر پاراگراف بیشتر توجه کنید تا بتوانید موضوع بحث را بهتر تشخیص دهید. همچنین به دنبال نشانه ها، کلمات و عباراتی باشید که نشان دهنده تغییر موضوع مورد بحث می‌‌باشند.
۳-حدس بزنید و پیش بینی کنید.
یک خواننده باهوش و زرنگ همیشه سعی می‌‌کند تا نظرات نویسنده، سؤالها و موضوعهای بعدی را حدس بزند. این کار باعث کنجکاوی و افزایش دقت خواننده می‌‌شود.
۴-به شیوه تنظیم مطالب توجه کنید.
آیا مطالب بر اساس ترتیب زمانی نوشته شده اند
ادامه مطلب ...

قدرت تخیل و استفاده از آن در فرآیند تدریس

  معرفی و تحلیل یک طرح درس از شبکه اینترنت با تأکید بر قدرت تخیل و روش تدریس آینده‌نگری

مجید مظفری

مدرس مراکز تربیت ‌معلم اصفهان

کلید واژه‌ها: تخیل، فرایند تدریس، طرح درس، روبات

  اشاره:

«حس کنجکاوی و قدرت تخیل، از نعمت‌ها و هدایای خداوند به انسان است و بدون شک تاین توانایی در کنار قدرت تفکر، منشأ اصلی گسترش علوم‌ابداعات، اختراعات و فناوری‌های متنوع و پیشرفته است. البته بشر از این توانایی برای اهداف شیطانی نیز استفاده کرده است. قتل و غارت، جنگ‌های سلطه‌جویانه و ویرانگر و ... نمونه‌هایی از استفاده‌ی منفی از این توانایی است.

دانشمندان، پیشوایان دین، شعرا و کارشناسان فنی اشارات زیادی به خیال و قدرت آن داشته‌اند.

روزنامه لوموند، پانزدهم دسامبر 1967، از قول «بلانشت» می‌نویسد:

«اگر تخیل و آگاهی با هم جمع شوند، کارهای زیادی با آنها می‌توان انجام داد.»

تحلیل‌گر سیاسی و اقتصادی «ژ. ژ. شرایبر» می‌گوید:

ادامه مطلب ...

شجاعترین دانشمندان جهان

جام جم آنلاین :

نشریه گاردین در گزارشی شگفت انگیز لیستی از دانشمندان جهان را که به دلایل مختلف آزمایش های ترسناک یا دردآوری را بر روی خود اجرا کرده بودند، منتشر کرده و از آنها به عنوان شجاع ترین و جان سخت ترین دانشمندان جهان یاد کرده است.

به گزارش مهر ، در نوامبر سال 1908، «هنری هد» از پزشکان بیمارستان لندن مقاله علمی را با عنوان «تجربه ای انسانی در زمینه عصب ها» در نشریه Brain منتشر کرد و در آن احساسی را که در زمان قطع شدن عصب های پیرامونی در انسان به وجود می آید را تشریح کرد؛ نکته درد آور در این مقاله این است که وی برای جمع آوری اطلاعات دست خود را جراحی کرده بود.جان سختترین دانشمندان جهان

در دنیای علم، داستان های مشابه زیادی وجود دارند و تنها افرادی که به خاطر کمبود داوطلب یا گزینه جایگزین خود را موضوع آزمایش هایشان قرار داده اند قهرمان این داستان ها نیستند ، زیرا موارد بسیاری وجود دارند که با وجود در اختیار داشتن گزینه های متعدد، افراد برای نمایش قدرت خود را در معرض آزمایش های علمی وحشتناکی قرار داده اند.

نشریه گاردین در حال جمع آوری لیستی کامل از مقاوم ترین و شجاعترین و گاه جان سخت ترین دانشمندان زن و مرد را منتشر کرده است. در این لیست نمونه هایی از دانشمندان متهور، قدرتمند و الهام بخش دیده می شوند اما در برخی از مواقع، آزمایشهای انجام شده پا را از مرز منطق و عقل فراتر گذاشته اند.

هنری هد: پزشک بیمارستان لندن که بازوی خود را به منظور کشف تغییر احساس در زمان قطع شدن اعصاب پیرامونی و رها کردن آنها برای بهبود پیدا کردن، بازوی خود را تحت عمل جراحی قرار داد.

گودرون فلوژر: خانم کوهنورد اطریشی که به منظور مطالعه بر روی گرگ ها همواره در تعقیب و ردیابی آنها بود. طی یکی از سفرها وی در حالی دیده شده بود که در نزدیکی گله ای از گرگ ها ، برای نزدیکتر آوردن آنها بر روی زمین دراز کشیده بود و خود را طعمه قرار داده بود.

الیزی ویدوسون: بیوشیمیدان کالج امپریال لندن به همراه همکارش رابرت مک کین به منظور بررسی آثار محدود کردن کالری بر روی سلامت بدن، رژیم غذایی شدیدی را برای مدتی طولانی بر روی خود اجرا کرد. وی از نتیجه مطالعات خود توصیه های حیاتی را برای کمک به افرادی که در کمپ های نازی برای مدتی طولانی در گرسنگی شدید قرار داشته و دچار سو تغذیه شده بودند، به دولت بریتانیا عرضه کرد.

ادامه مطلب ...

راز موفقیت هنرمندان مشهور

جام جم آنلاین:
 
دانشمندان اعلام کردند راز موفقیت هنری هنرمندان مشهوری مانند پیکاسو و لئوناردو داوینچی در پس ابتلا به اختلالی به نام خوانش پریشی (Dyselexia) نهفته است.

به گزارش مهر، دانشمندان می گویند این هنرمندان مشهور به این اختلال که از هر 12 کودک یکی را تحت تاثیر خود قرار می دهد، مبتلا بوده و توانایی مشاهده درست واژه های نگاشته شده را نداشتند و این ناتوانی عامل وجود تفاوت میان دستنوشته های درهم و خط خطی و شاهکارهای هنری است که از آنها به جا مانده است.

دانشمندان دانشگاه میدلسکس باور دارند این رویداد می تواند اسرار نهفته در پس موفقیت آثار هنری مانند لبخند مونالیزا را شرح دهد. آنها برای بررسی این اثر، بر روی توانایی های بینایی-فضایی، توانایی که پردازش اطلاعات سه بعدی را به عهده دارد، 41 مرد و زن آزمایش کردند. این توانایی در ایجاد نبوغ هنری در میان افراد مختلف بسیار ضروری است.

نیمی از داوطلبان حاضر در این مطالعات مبتلا به خوانش پریشی بودند و از این رو در هجی کردن، خواندن و نوشتن دچار مشکل بودند. محققان دریافتند افراد مبتلا به این اختلال در بسیاری از آزمایشها از جمله تست به یاد آوردن تصاویر، نسبت به دیگران عملکرد بهتری دارند. این افراد همچنین در مسیریابی در میان شهری مجازی و سه بعدی توانایی قالب توجهی از خود نشان می دادند.

از این رو محققان به این نتیجه رسیدند افراد مبتلا به خوانش پریشی از درک فضایی بالاتری برخوردارند. به گفته نیکولا برنزویک از محققان حاضر در این پروژه، بسیاری از افراد خوانش پریش ترجیح می دهند کارهای خود را با فکر کردن و عمل کردن انجام دهند تا حرف زدن درباره آن. این رفتار می تواند در افراد خوانش پریش مهارتهای جدیدی را به وجود آورد که این مهارتها زمینه ساز موفقیت آنها در خلق آثار هنری و خلاقانه خواهد بود.

با تشکر از وبلاگ :علم و فن آوری

از بینهایت کوچک تا بینهایت بزرگ(بررسی تئوری نسبیت انیشتن)



آلبرت انیشتن در سال 1879 میلادی در شهر اولم آلمان متولد شد. از همان ابتدا تفاوت هایی در فکر و رفتار این کودک با بقیه همسالان خود نمایان بود. مشغله ذهنی او از سن ۱۰ سالگی به طور جدی، مطالعه درباره جهان عظیم بود. در 17 سالگی دبیرستان را به پایان رساند و در دانشگاه زوریخ پذیرفته و چهار سال بعد در رشته فیزیک فارغ التحصیل شد. در این اثنا ازدواج کرد و در سال 1901، پس از فراغت از تحصیل، شهروند سوئیس شد و مدتی بیکار بود و دنبال کار می گشت. یکسال بعد با مساعدت مارسل گراسمن، در اداره ثبت اختراعات سوئیس در برن، به یک شغل دفتری مشغول شد، اما او همواره غرق در ارقام و اعداد و معادلاتی بود که در ذهن خود داشت.
در سال 1905 پنج مقاله (Paper) نوشت و با کمروئی، یکی از آنها را به رئیس اداره ثبت اختراعات سوئیس داد و گفت خوشحال می شوم اگر شما جایی برای درج این مقاله در مجله خود می داشتید. این مقاله چند صفحه ای که در شماره 17 مجله سالنامه فیزیک (Annalen der physik) منتشر شد او را به سرعت به یکی از مشهورترین دانشمندان جهان تبدیل کرد. 17 سال بعد جایزه نوبل به دلیل انتشار همین مقاله در زمینه پدیده فتوالکتریک به او تعلق گرفت. مقاله بعد "تئوری حرکت براونی" بود که او با استفاده از فیزیک کلاسیک و روش مستقیم ثابت کرد که ماده دارای ساختار اتمی است. مقاله دیگر، "الکترودینامیک اجسام متحرک" بود که در آن به تحلیل عمیق مفهوم فضا و زمان پرداخت و تئوری نسبیت خاص را پایه ریزی کرد. چند ماه بعد نیز هم ارزی ماده و انرژی را در فرمول معروف E = mc2 ارائه داد. مقاله دیگر، "نظریه کوانتمی بودن نور" براساس تعمیم فرض ماکس پلانک در مورد کوانتینره بودن تابش جسم سیاه بود. با این کار او راه را برای تثبیت نظریه دوگانه موج ـ ذره در مورد نور هموار کرد. پس از آن بود که کرسی استادی دانشگاه زوریخ و سپس برلین به او پیشنهاد شد. سال 1911 که اولین کنفرانس جهانی فیزیک در بروکسل برگزار شد از او به عنوان جوانترین فیزیکدان دعوت به عمل آمد. در آستانه جنگ جهانی اول، او در دانشگاه برلین به دنبال تکمیل مطالعات و نظرات خود در مورد تعمیم تئوری نسبیت خاص با دخالت دادن موضوع گرانش بود. ۱۰ سال پس از ارائه تئوری نسبت خاص، در سال 1915 نظریه "نسبت عام" را ارائه داد. جالب است که بدلیل عجیب بودن نظرات او و عمق خلاقانه تئوری نسبت خاص و عام، درکی صحیح و کامل از نظرات او در خواص و عوام وجود نداشت.
در سال 1927، در پنجمین کنفرانس جهانی فیزیک حضور یافت و در زمینه مکانیک کوانتم مباحث زیادی با نیلز بور داشت. از سال 1928 ایده خود را در مورد " تئوری میدان واحد" آغاز کرد و تا آخر عمر روی آن کار کرد، گرچه هیچگاه موفق به ارائه آن نشد.
نوشتار حاضر به بررسی تکاپوهای علمی انیشتین و تئوری نسبیت انیشتن وی می پردازد.


منابع

نویسنده: مسعود بینش
انتشارات: باشگاه اندیشه
تاریخ انتشار: تابستان 1387

منبع: www.mgt.blogfa.com »  با تشکر از سایتhttp://ketabnak.com

» حجم: 0.31 مگابایت؛ زمان لازم برای دریافت 46.1 ثانیه با Dial-up
» نوع فایل کتاب: PDF

» تعداد صفحات: ۳۸


برای دانلود این کتاب   اینجا    کلیک کنید


اندازه گیری ضریب هوشی

دوستان خوبم چنانچه بخواهید از ضریب هوشی خودتان اطلاع پیدا کنید یه سر به این سایت بزنید


www.sare2008.com


با تشکر از  وبلاگ دوستان خوبم (http://s-math90.blogfa.com )

کلیپ های آموزشی

در این پست شما میتوانید کلیپ های آموزشی برتر  کشور را مشاهده کنید و همچنین  کلیپ های دیگری برای استفاده دوستان قرار داده شده است برای دانلود کردن این کلیپ ها به ادامه مطلب مراجعه کنید. (با تشکر از دبیرخانه محترم راهبری ریاضی کشور و سایت آموزشی-   http://azarmath.com ) ادامه مطلب ...

رسم سریع نمودار یک تابع

رسم سریع نمودار یک تابع بدون استفاده از  مشتق  در ریاضیات پایه و دیفرانسیل که در محیط پاورپوینت  طراحی شده است میتواند به همکاران در تدریس این قسمت کمک زیادی کند . با تشکر از همکار و استاد گرامی آقای عبدالرضا  منتظری برای  دانلود    اینجا   کلیک کنید

کاربرد توابع معکوس در زندگی

در این قسمت شما می توانید باکاربردهای توابع معکوس و ارائه مثال های در زندگی و طبیعت آشنا شوید  برای دانلود کردن   اینجا   کلیک کنید

خاطره زمستان ثالث

البته دلیل آوردن این شعر  یه خاطره زیبا از  استاد گرامی وهمکار خوبم جناب آقای " سبزیکاری" بود  میگفت :یه روزی به یک کلاس  برای تدریس رفتم  داخل کلاس اکثرا از نظر سن وسال بزرگتر و دارای مقامهای اداری بودند  وقتی وارد شدم همه به نوعی  در فکر و سرهایشان پایین و مشغول بود سلام کردم ولی کسی تحویل نگرفت  شعر زمستان اخوان رو بیاد آوردم  شروع کردم این شعر رو ابتدا با صدای آرام و زمزمه کنان بعد با صدای بلندتر  خوندم کلاس به یکباره سکوت عجیبی گرفت و همه صاف نشتند وبعدش موضوع  تدریسم را شروع کردم  این شیوه  تدریس برای من خیلی جالب بود.

  آرزوی طول عمر برای استاد گرامیم جناب آقای سبزیکاری و  دعای خیر برای روح پاک شاعر بزرگ  مهدی اخوان ثالث دارم.


سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت

سرها در گریبان است
کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه جز پیش پا را دید ، نتواند
که ره تاریک و لغزان است
وگر دست محبت سوی کسی یازی
 به اکراه آورد دست از بغل بیرون
 که سرما سخت سوزان است
نفس ، کز گرمگاه سینه می آید برون ، ابری شود تاریک
 چو دیدار ایستد در پیش چشمانت
نفس کاین است ، پس دیگر چه داری چشم
ز چشم دوستان دور یا نزدیک ؟
 مسیحای جوانمرد من ! ای ترسای پیر پیرهن چرکین
هوا بس ناجوانمردانه سرد است ... آی
دمت گرم و سرت خوش باد
سلامم را تو پاسخ گوی ، در بگشای
منم من ، میهمان هر شبت ، لولی وش مغموم
منم من ، سنگ تیپاخورده ی رنجور
 منم ، دشنام پس آفرینش ، نغمه ی ناجور
نه از رومم ، نه از زنگم ، همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در ، بگشای ، دلتنگم
حریفا ! میزبانا ! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد
 تگرگی نیست ، مرگی نیست
صدایی گر شنیدی ، صحبت سرما و دندان است
من امشب آمدستم وام بگزارم
 حسابت را کنار جام بگذارم
چه می گویی که بیگه شد ، سحر شد ، بامداد آمد ؟
فریبت می دهد ، بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست
حریفا ! گوش سرما برده است این ، یادگار سیلی سرد زمستان است
و قندیل سپهر تنگ میدان ، مرده یا زنده
به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود ، پنهان است
حریفا ! رو چراغ باده را بفروز ، شب با روز یکسان است
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
هوا دلگیر ، درها بسته ، سرها در گریبان ، دستها پنهان
نفسها ابر ، دلها خسته و غمگین
درختان اسکلتهای بلور آجین
زمین دلمرده ، سقف آسمان کوتاه
غبار آلوده مهر و ماه
زمستان است

مکمل حسابان

از سری کتابهای مکمل ریاضی این کتاب به طور اختصاصی برای گسترش  آموزش ریاضی است 


دانلود                       اندازه :9.20MB                       نوع فایل :pdf

جزوه آموزش ریاضی یک دبیرستان

 این جزوه توسط دفتر آموزش متوسطه یزد طراحی شده و می تواند مکمل خوبی برای ریاضی یک دبیرستان باشد


دانلود            اندازه ۷۴۸kb

طراحی فعالیتهای آموزشی

این کتاب توسط  دفتر آموزش و پرورش دوره متوسطه جهت راهنمایی در ارائه طرح درس ها  نوشته شده و می تواند به همکاران آموزشی بسیار کمک کند

دانلود              اندازه 2.78mb

قدرت ذهن ناخودآگاه برای فهم بهتر

یکی از بهترین راه‌های تقویت توانایی یادگیری و بالا بردن نمراتتان این است که راه و روش کار کردن با قدرت ذهن ناخودآگاهتان را یاد بگیرید.
فرایند فکر کردن ناخودآگاه است و ما آگاهانه از نتایج آن باخبر می‌شویم. همه تغییرات در ناخودآگاه ما صورت می‌گیرد. زمانی که آمادگیش را داشته باشیم، با آگاهی از آن تغییر باخبر می‌شویم.
اما این یعنی چه؟ اگر علاقمندید بدانید این چه مفهومی دارد، مقاله را با ما دنبال کنید…

تقریباً دو میلیون بیت ( واحد اطلاعات ) در هر ثانیه وارد سیستم عصبی انسان می شود. تقریباً می توان گفت که ما با بمبارانی از اطلاعات روبه رو هستیم. برای حفظ سلامت عقل، ذهن هوشیار ما اکثر محرک ها را فیلتر می کند و میلر (۱۹۵۶) کشف کرده است که ما فقط می توانیم مثبت هفت یا منفی دو بیت اطلاعات در یک زمان استفاده کنیم.

این ذهن ناخودآگاه است

ادامه مطلب ...

دکتر یحیی تابش برندة جایزة جهانی پال اردیش ۲۰۱۰


دکتر یحیی تابش عضو هیئت علمی دانشکدة علوم ریاضی دانشگاه  صنعتی شریف  در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۰ مصادف با  1389/5/8از سوی پروفسور پیتر کندراو، رییس کمیتة جوایز، فدراسیون جهانی مسابقات ریاضی ملی ۱ به عنوان برندة نشان جهانی پا ل اردیش در سال ۲۰۱۰

معرفی شدند.ضمن تبریک به دکتر تابش مختصری از پیشینة فعالیتهای ایشان
به نقل از سایت خانة ریاضیات اصفهان که ترجم های از متن سایت این
فدراسیون است، آمده است:

یحیی تابش در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. وی در رشتة مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فار غ التحصیل شد و مدرک دکتری خودرا در ریاضیات کاربردی از دانشگاه سیراکیوس آمریکا اخذ کرد.وی به مدت ۱۱ سال در دانشگاه صنعتی اصفهان و پس از آن دردانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد. او همچنین به مدت ۴ سال رییس دانشکدة علوم ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن به عنوان معاون مرکز کامپیوتر آن دانشگاه منصوب گردید.دکتر تابش به مسابقات ریاضی و انفورماتیک علاقة زیادی دارد. وییکی از برگزارکنندگان اولیه مسابقة ریاضی اصفهان بو د مسابق های کهراه را به سوی المپیادهای ریاضی ایران و بسیاری المپیادهای علمی دیگردر ایران باز کرد. او از طراحان و مؤسسان خان ههای ریاضیات در ایراناست. همچنین نویسنده و ویراستار نخستین مجلة انجمن ریاضی ایران(فرهنگ و اندیشة ریاضی) م یباشد. یحیی تابش در ایجاد تحرک در بسیاریاز دان شآموزان و دانشجویان ب همنظور انتخاب ریاضیات و علوم کامپیوتر

به عنوان رشتة تحصیلی نقش بسزایی دارد. وی در سا لهای متمادی درگیرآماد ه سازی تی مهای ایرانی برای شرکت در المپیادهای ریاضی بود. تابش یکی از برگزارکنندگان بسیاری از کارگا هها و سمینارهای ریاضی، علوم در جریان کنفران سهای داخلی در ایران بود. دکتر تابش ICT کامپیوتر و

توسط وزارت آموزش و پرورش ایران ب هعنوان رییس کمیتة توسعة برنامة
۱۳۷۶ ) و عضو کمیتة توسعة برنامة تحصیلی ریاضی و - ۱۲ ساله ( ۱۳۷۷ - ۱۳۷۲)
منصوب شد. - کامپیوتر ( ۱۳۷۶
برخی از سمت های دکتر تابش به شرح زیر است:
 رئیس انجمن ترویج علم ( ۱۳۷۶ -۱۳۷۸)

عضو کمیتة المپیاد ریاضی ایران ( ۱۳۶۶ - تاکنون)

*قائم مقام سرپرست تی مهای ایرانی در المپیادهای ریاضی ایران (۱۳۷۷-۱۳۷۴)

* سرپرست تی مهای ایرانی در المپیادهای ریاضی ایران ( ۱۳۷۸-1380)

* سرپرست تی مهای ایرانی در المپیاد بی نالمللی انفورماتیک( ۱۳۶۸-۱۳۷۰ )

*مدیر اجرایی مسابقات منطقة غرب آسیا ( ۱۳۸۲ - تاکنون)
*مدیر و برگزارکنندة مسابقات مدارس ایران ( ۱۳۸۶ - تاکنون)
* مدیر و برگزارکنندة مسابقة ریاضی کانگورو در ایران ( ۱۳۸۷ 
تاکنون)
یحیی تابش هسته یک شبکة عظیم از دانشمندان و مهندسان
جوان ایرانی است، کسی که از بینش و خو شبینی همیشگی او در کار،
دانش آموزان توانمند بهره می برند.
پی نوشت


World Federation of National Mathematics Competitions

مجله رشد آموزش ریاضی تابستان 90

دست سازها چه نقشی در آموزش مثلثات دارند؟

این مقاله از مجله  رشد آموزش ریاضی شماره 104 تابستان 90 می باشد


مقاله: نقش دست‌سازه‌ی ریاضی در تدریس مثلثات لیلا مرادی توپقرا، مرتضی بیات   ۱۳۹۰/۰۴/۱۱ دریافت فایل