انتگرال دو گانه

همان‌طور که تعریف مساحت زیر منحنی انگیزه تعریف انتگرال توابع با یک متغیر است، مفهوم حجم زیر یک سطح نیز ما را به تعریف انتگرال توابع با دو متغیر ، به نام انتگرال دو گانه ، رهنمون می کند. انتگرال دو گانه بسیار شبیه انتگرال می‌باشد، با این تفاوت که در این نوع انتگرال قلمرو در صفحه دو بعدی واقع شده است.

انتگرال دو گانه روی نواحی مستطیلی

فرض می کنیم بر ناحیه ی مستطیلی زیر تعریف شود:

ادامه مطلب ...

بازی مکعبهای رنگی

بازی مکعب های رنگی با چهار مکعب انجام می گیرد.ابتدا وجه های مکعب هارا رنگ می کنیم.دررنگ آمیزی وجه های هر مکعب، تمام رنگ های قرمز(R)،سفید(w)،آبی(B)،زرد(Y)،به کار رفته اند.مامی توانیم این چهارمکعب را به صورت های مختلفی رنگ آمیزی کنیم،که در این جا برای نمونه، شکل 1 را آورده ایم .


ادامه مطلب ...

درد عشق

عطار در منطق الطیر گفته است :

چون جدا افتاده یوسف از پدر
       گشت یعقوب از فراقش بى بصر
نام یوسف ماند دایم بر زبانش
موج مى زد جوى خون از دیدگانش
جبرئیل آمد که : هرگز گر دگر
بر زبان تو کند یوسف گذر
از میان انبیاء و مرسلین
محو گردانیم نامت بعد از این
چون در آمد امرش از حق آن زمان
گشت محوش نام یوسف از زبان
دید یوسف را شبى در خواب پیش
خواست تا او را بخواند پیش خویش
یادش آمد زان چه حق فرموده بود
تن زده آن سرگشته فرسوده زود
لیک ، از بى طاقتى آن جان پاک
بر کشید آهى نهایت دردناک
چون زخواب خویش بجنبید او ز جاى
جبرئیل آمد، که : مى گوید خداى
گر نراندى نام یوسف بر زبان
لیک ، آهى برکشیدى آن زمان
در میان آه تو دانم که بود
در حقیقت توبه بشکستى ، چه سود؟
عقل را زین کار سودا مى کند
عشقبازى بین چه با ما مى کند!

مقایسه قسمت های مختلف مربوط به مدرسه با فیلم ها

مدرسه ما : پایگاه جهنمی
خروج از مدرسه : فرار از آلکاتراس
دیدن مدیر از دور : شبهی در تاریکی
نمره بیست : افسانه آه
مدیر مدرسه : مرد 6 میلیون دلاری
شوخی با مدیر : بازی با مرگ

روز دادن کارنامه : حادثه در کندوان


ادامه مطلب را ببیند...

ادامه مطلب ...

سوالات و پاسخنامه های کنکور سراسری 90

دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری رشته ریاضی وفنی  سال 90

دانلود دفترچه عمومی

دانلود دفترچه اختصاصی

دانلود پاسخنامه

 

 

 

 

دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری رشته علوم تجربی  سال 90

دانلود دفترچه عمومی

دانلود دفترچه اختصاصی

دانلود پاسخنامه

 

کاربرد ریاضیات درعملیات نظامی


در جنگ جهانی دوم فرماندهی نظامی در انگلستان از گروهی از دانشمندان دعوتی بعمل آورد تا در مسایل سوق الجیشی و تدابیر جنگی مربوط به دفاع زمینی و هوایی این کشور مطالعه نمایند. هدف آنها تعیین موثرترین روش استفاده از منابع محدود نظامی بود. از جمله مسایلی که مورد بررسی قرار گرفت مطالعه کارایی بمب افکنهای نوع جدید و روش استفاده از راداری بود که به تازگی اختراع شده بود. تشکیل این گروه علمی به عناون اولین فعالیت رسمی تحقیق در عملیات به شمار آمده است.
نام تحقیق در عملیات ظاهراْ بدین مناسبت داده شده بود که این گروه به پژوهش در عملیات(نظامی) پرداخته بود. این رشته جدید تصمیم گیری از آغاز به عنوان رشته ای شناخته شده است که اطلاعات علمی را از طریق تلاش گروهی متخصص در نظامهای مختلف به منظور تعیین بهترین نحوه استفاده از منابع محدود به کار می گیرد.
نتایج امیدبخشی که توسط گروههای تحقیق در عملیات در بریتانیا به دست آمده بود فرماندهی نظامی ایالات متحده را بر آن داشت تا فعالیتهای مشابهی را شروع نماید. از فعالیتهای موفقیت آمیز گروههای آمریکایی می توان مطالعه مسایل پیچیده تدارکات نظامی٫ ابداع الگوهای جدید پرواز٫ طرح مین گذاری دریا و استفاده موثر از وسایل الکترونیکی را نام برد.
پس از جنگ موفقیت گروههای نظامی توجه مدیران صنعتی را به خود جلب کرد. اینان در جستجوی راه حلهایی برای مسایل خود بودند که بر اثر وارد شدنتخصص شغلی در تشکیلات تجاری روز به روز حادتر می شدند. زیرا با وجود این واقعیت که اصولا مشاغل تخصصی برای خدمت به هدف کلی یک سازمان به وجود می آیند٫ اهداف فردی این مشاغل ممکن است همواره با مقاصد آن سازمان سازگار نباشند. این وضع منجر به مسایل تصمیم گیری پیچیده ای شده است که نهایتا سازمان تجاری را مجبور نموده تا درصدد استفاده از موثرترین روشهای تحقیق در عملیات برآیند.
اگرچه پیشگامی تحقیق در عملیات به عنوان یک نظام جدید با بریتانیای کبیر بود چیزی نگذشت که رهبری این رشته به سرعت در حال رشد را ایالات متحده به دست گرفت. اولین تکنیک ریاضی در این رشته که مورد قبول همه قرار گرفت و روش سیمپلکس برنامه ریزی خطی نامیده شد در سال ۱۹۴۷ توسط ریاضیدان آمریکایی جورج.ب. دانتسیک به وجود آمد. ار آن به بعد با تلاشها و همکاریهای علاقه مندان در موسسات علمی و صنعتی تکنیکها و کاربردهای جدیدی پدید آمده اند.
تاثیر تحقیق در عملیات را امروزه می توان در بسیاری از زمینه ها مشاهده نمود. صحت این امر تعداد زیاد موسسات علمی است که دوره هایی در سطوح تحصیلی مختلف در این رشته عرضه می نمایند. در حال حاضر بسیاری از شرکتهای مشاور در مدیریت سرگرم فعالیتهای تحقیق در عملیات می باشند. این فعالیتها از کاربردهای تجاری و نظامی فراتر رفته و اکنون بیمارستانها٫ موسسات مالی٫ کتابخانه ها٫ طراحی شهرها٫٫ دستگاههای ترابری و حتی بررسیهای کشف جنایت را در برگرفته اند.

جایزه نوبل ریاضی در دستان کاشف شکل کره مرموز 7بعدی

جایزه یک میلیون دلاری ابل و مدال فیلدز امسال که معادل نوبل ریاضیات است، به ریاضی‌دانی تعلق گرفت که کشف کرد کره‌ها در ابعاد بالاتر به نحو متفاوتی عمل می‌کنند.

ادامه مطلب ...

آزمون استخدام نیروهای حق‌التدریسی آموزش و پرورش

همزمان در سراسر کشور
آزمون استخدام نیروهای حق‌التدریسی آموزش و پرورش برگزار شد
جام جم آنلاین: آزمون تعیین تکلیف و استخدام نیروهای حق‌التدریسی، شرکتی و نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش، امروز همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

در این آزمون 55 هزار داوطلب(45 هزار زن و 10 هزار مرد) شرکت کردند که پذیرفته ‌شدگان پس از کسب مجوزهای استخدامی، در یکی از رشته‌های آموزش ابتدایی، مراقب بهداشت و کودکان استثنایی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری این آزمون در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: این آزمون تکلیف معلمان حق‌التدریسی ورودی سال 1379 به بعد، نیروهای خرید خدمتی (شرکتی) سال 1388 به بعد و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص می کند.

عرفی افزود: نتایج این آزمون اواخر تیر اعلام می شود و پذیرفته شدگان با اولویت نمره کسب شده و سابقه کاری به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد.

سال گذشته بیش از 40 هزار نفر از نیروهای حق‌التدریسی و آزاد در رشته های فنی، ورزشی و آموزش ابتدایی با شرکت در آزمون سراسری به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش باید تا پایان سال آینده تکلیف نیروهای حق‌التدریسی و شرکتی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی این وزارتخانه را مشخص کند.

همه با هوش ها ریاضیدان نمی شوند

کسانی که در دروس ریاضی مشکل داشته باشند ، لزوما کم هوش نیستند
همه باهوش‌ها ریاضی‌دان نمی‌شوند
مفهوم عمومی که ما از هوش می‌شناسیم، همان هوش آکادمیک و اغلب هوش ریاضی است. به دلیل همین باور است که معمولا نمره ریاضی برای والدین بسیار مهم‌تر از نمرات دیگر است، در حالی که نمره ریاضی صرفا شاخص نوعی از انواع هوش است.

معمولا وقتی در درس ریاضی دچار ضعف می‌شویم، احساس خنگی و کم‌هوشی به ما دست می‌دهد....

ادامه مطلب ...

چگونه هوش اکتسابی ‌کودکان را بپرورانیم؟

هرگز درباره هوش کودک مستقیما با او سخن نگویید
چگونه هوش اکتسابی ‌کودکان را بپرورانیم؟

راه های تقویت خود باوری در کودکان

ـ علائق و مهارت‌های تحصیلی و غیرتحصیلی را در کودک تشویق کنند.

ـ برای هرگونه پیشرفت او در هر زمینه، ارزش قائل شوند و به آن پاداش بدهند. در دامه مطلب بقیه را بخوانید

ادامه مطلب ...

دو خبر جالب وجدید درباره مغزهای مصنوعی

پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ خبر دادند:
ساخت مغز مصنوعی هوشمند
جام جم آنلاین: پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده، مغز مصنوعی بسیار کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند فعالیت‌های مغزی انسان را تقلید کند
و
پروژه «مغز آبی» را می‌توان یکی از شاهکارهای علمی بشر دانست
تولد مغز مصنوعی از دل اَبَررایانه
ادامه مطلب ...

تغییر زبان وبلاگ به زبانهای کشورهای مختلف

توجه :

با کلیک کردن رو پرچم هر کشور در سمت راست قسمت پایین صفحه می توانید وبلاگ را به هر زبانی تبدیل کنید امیدوارم لذت ببرید.

ریاضیات در فضای نانو

علوم نانو و فناوری نانو بیانگر رهگذری به سوی دنیایی جدید هستند. سفر به اعماق سرزمین اتمها و مولکولها نوید دهندة اثراث اجتماعی شگفتانگیزی است: در علوم بنیادین، در فناوریهای نو، در طراحی مهندسی و تولیدات، در پزشکی و سلامت و در آموزش.
پیشبینیهای گسترده در حوزه کشفیات جدید، چالشها، درک مفاهیم، حتی هنوز فرم و محتوای موضوع، مهآلود و اسرارآمیز است. این مقاله میکوشد تا چالشهای دنیای ریاضیات را در مواجهه با دنیای شگفتانگیز نانو بررسی کند. به عبارت دیگر، ریاضیات در معماری پازل نانو چه نقشی خواهد داشت ؟

همگان بر این نکته توافق دارند که پیشرفتهای بزرگ، مستلزم تعامل میان مهندسان، ژنتیستها، شیمیدانان، فیزیکدانان، داروسازان، ریاضیدانان و علوم رایانه ای ها است. شکاف میان علوم و فناوری، میان آموزش و پژوهش، میان دانشگاه و صنعت، میان صنعت و بازار بر مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. دلایل کافی مبتنی بر فصل مشترک میان نظامهای کلاسیک و فرهنگ ها موجود است.

ادامه مطلب ...

سرگذشت ریاضیات

با تشکر از :گردآورنده : دنیایی از همه چیز http://supergalaxy.blogsky.com

انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود را به حسب غریزه یعنی همانطور که مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجه‌هایش را می‌داند انجام می‌داد. اما بزودی مجبور شد وسیله شمارش دقیقتری بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماری پدید آورد که مبنای آن 60 بود. این دستگاه شمار که بسیار پیچیده می‌باشد قدیمی‌ترین دستگاه شماری است که آثاری از آن در کهن‌ترین مدارک موجود یعنی نوشته‌های سومری مشاهده می‌شود.

سومریها که تمدنشان مربوط به حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح است در جنوب بین‌النهرین، یعنی ناحیه بین دو رود دجله و فرات ساکن بودند. آنها در حدود 2500 سال قبل از میلاد با امپراطوری سامی، عکاد متحد شدند و امپراطوری و تمدن آشوری را پدید آوردند.
در این موقع مصریها نیز در سواحل سفلای رود نیل تمدنی درخشان پدید آورده بودند. طغیان رود نیل هر سال حدود و ثغور زمینهای زراعتی این قوم را محو می‌کرد. احتیاج به تقسیم مجدد این اراضی موجب رهبری آنها به اولین احکام ساده هندسی گردید. همچنین مبادلات تجارتی و تعیین مقدار باج و خراج سالیانه آنها را وادار به توسعه علم حساب نمود این اطلاعات همگی از روی پاپیروسها و الواحی است که در نتیجه حفاریها بدست آمده و به خط هیروگلیفی می‌باشد. قدیمی‌ترین آنها که مربوط به 1800 سال قبل از میلاد است شامل چند رساله درباره علم حساب و مسائل حساب مقدماتی می‌باشد، از آن جمله رساله پاپیروس آهس است که درسال 1868 توسط ایسنلر مصرشناس مشهور ترجمه شد. سایر تمدنهای شرقی نظیر چینی و هندی در ترویج دانش نقش مؤثری نداشته‌اند و جز برخی نتایج پراکنده که در زیر فشار مفاهیم ماوراءالطبیعه خرد شده است چیزی از آنان در دست نیست.

بقیه اش را درادامه ببیند

ادامه مطلب ...

یه شعر زیبا از یک دوست برای ریاضی دوستان

    باز  هم  خواب  ریاضی  دیده ام           خواب  خطهای موازی  دیده ام

 

                      خواب دیدم می خوانم ایگرگ زگوند           خنجردیفرانسیل هم گشته کند

 

                      از  سر  هر  جایگشتی   می پرم                  دامن   هر   اتحادی   می د ر م

 

                       دست و پای بازه ها را بسته ام                      از   کمند  منحنی ها   رسته ام

 

                      شیب هرخط رابه تندی می دوم                    گوش هرایگرگ وشی رامی جوم

 

                       گاه   در  زندان  قدر    مطلقم                         گاه  اسیر  زلف  حد  و مشتقم

 

                      گاه   خطها   را  موازی  میکنم                        با  توانها  نقطه بازی  می کنم

 

                    لشگری  تمرین دارم  بی شمار                        تیمی  از  فرمول  دارم  در کنار

 

                     ناگهان  دیدم  توابع  مرده اند                             پاره  خط  نقطه ها  پژمرده اند

 

                   در  ریاضی بحث انتگرال نیست                           صحبت ازتبدیل ورادیکال نیست

 

                  کاروان  جذر ها  کوچیده است                             استخوان کسر ها پوسیده است

 

                   از لگ و بسط و نپر آثار نیست                          رد و پایی  از خط و  بردار نیست

 

                  هیچکس را زین مصیبت غم نبود                           صفر صفرم هم  دگر مبهم نبود

 

                    آری آری خواب افسون می کند                         عقده را از سینه بیرون می کند

 

                    مردم از این ایکس و ایگرگ داد داد                       روز های  بی  ریاضی  یاد  باد

        "  از دوست خوبم رها      " 

تغییرات کتاب ریاضی عمومی دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی

تغییرات کتاب ریاضی عمومی دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی 

 کتاب جدید ریاضی عمومی دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی که حاصل اصلاح کتاب قبلی است شامل ۶ فصل به شرح زیر می‌باشد:

 فصل اول - احتمال: در این فصل مبحث آمار کتاب قبل حذف شده است و تمامی فصل به مبحث احتمال اختصاص دارد.

 فصل دوم – توابع و معادلات: این فصل، حاصل ادغام و اصلاح فصول دوم و سوم کتاب قبلی می‌باشد و در آن به مباحثی همچون توابع درجه دوم و رسم آنها، روابط بین ضرایب جوابهای معادله درجه دو، تابع جزء صحیح، تابع قدر مطلق، توابع صعودی و نزولی، دنباله‌ها، کاربرد توابع نمایی (رشد و زوال)، تابع نمایی طبیعی، تابع لگاریتم طبیعی و معادلات مثلثاتی می‌پردازد.

 فصل سوم – مشتق: این فصل حاصل اصلاح فصل قواعد مشتق گیری کتاب قبلی است و به یادآوری و تکمیل مفهوم مشتق می‌پردازد.

 فصل چهارم – کاربرد مشتق: در اصلاح این فصل، فصل کاربرد مشتق حذف شده از کتاب ریاضی ۳ نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 فصل پنجم – هندسه مختصاتی و منحنی های درجه دوم: این فصل اصلاح شده‌ی فصل مقاطع مخروطی کتاب قبلی می‌باشد (اصلاحات جزئی است).

 فصل ششم – انتگرال: این فصل حاصل اصلاح جزئی فصل انتگرال قبلی می‌باشد.

منبع : گروه آموزشی استان آذربایجانغربیhttp://mathag.blogsky.com

دانلود ۶۰ سوال تستی

دانلود ۶۰ سوال تستی بسیار عالی برای امتحانات مختلف و آزمونهای ریاضی- ازمونهای دانشگاهها خارج از کشورو...

دانلود

نکته هاى پندآموز، امثال و حکم

تنى از ابدال گفته است که : در بلاد مغرب ، گذرم به پزشکى افتاد، که بیمارانى ، نزد او بودند. و براى آنان شیوه درمانشان مى گفت . پس ، پیش ‍ رفتم و گفتم : خدا بر تو ببخشاید بیمارى مرا درمان کن ! ساعتى در چهره من نگریست و گفت : ریشه هاى فقر و برگ صبر و هلیله فروتنى را بگیر! و در ظرف یقین جمع کن ! و آب خوف بر آن ریز! و آتش اندوه در زیر آن بیفروز! سپس آن را در صافى مراقبه بپالاى ! و در جام خرسندى ریز! و با شراب توکل بیامیز و با دست صدق آن را بخور و با کاسه استغفار آن را بیاشام و سپس ، با آب پرهیزگارى دهان خود را شستشو ده ! و از حرص بپرهیز! پس ، امید که پروردگار، تو را شفا دهد.


از شیخ عطار (537 - 627 هجرى )
گم شد از بغداد شبلى چندگاه
کس به سوى او کجا مى برد راه ؟
باز جستندش رهر موضع بسى
در مخنث خانه اى دیدش کسى
در میان آن گروه بى ادب
چشم تر بنشسته بود و خشک لب
سائلى گفت : اى بزرگ راز جوى ؟
این چه جاى تست ؟ آخر بازگوى !
گفت : این قومند چون تر دامنان
در ره دنیا نه مردان ، نه زنان
من چو ایشانم ، ولى در راه دین
نه زنم ، نه مرد در این ، آه ازین !
گم شدم در ناجوانمرى خویش
شرم مى دارم من از مردى خویش
هر که جان خویش را آگاه کرد
ریش خود دستار خوان راه کرد
همچو مردان ، ذل خود کرد اختیار
کرد بر افتادگان عزت نثار
گر تو بیش آیى ز مورى در نظر
خویشتن را، از بتى باشى بتر
مدح و ذمت گر تفاوت مى کند
بتگرى باشى که او بت مى کند
گر تو حق بنده اى ، بتگر، مباش !
ورتو مرد ایزدى ، آزر مباش !
نیست ممکن در میان خاص و عام
از مقام بندگى برتر مقام
بندگى کن ! بیش از این دعوا مجوى !
مرد حق شو! عزت از عزى مجوى !
چون تو را صد بت بود در زیر دلق
چون نمایى خویش را صوفى به خلق ؟
اى مخنث ! جامعه مردان مدار!
خویش را زین بیش سرگردان مدار

از سخنان بزرگمهر

۱-دشمنان با من دشمنى کردند. اما، دشمنى را دشمن تر از نفس خود ندیدم .

 ۲-با دلاوران و درندگان ستیزیدم و هیچ یک از آنها چون دوست بد بر من چیره نشدند.
 ۳- از همه گونه غذاهاى لذید خوردم و با زنان زیبا روى همبستر شدم و هیچیک را لذیذتر از تندرستى نیافتم .
۴- صبر زرد را خوردم و شربت تلخ را آشامیدم . اما هیچیک را تلخ ‌تر از نیازمندى نیافتم .
۵- با همانندان خود کشتى گرفتم و با دلاوران پیکار کردم . اما هیچیک از آنها، چون زن بد زبان ، بر من پیروز نشد.
۶- تیرها و سنگها به سوى من رها شد و هیچیک را سخت تر از سخن بدى که از دهان بستانکار بیرون آید، نیافتم .
۷- از مال اندوخته هاى خود صدقه ها دادم و هیچ صدقه اى را سودمندتر از رهبرى یک گمراه به راه راست نیافتم .
۸- از نزدیکى به پادشاهان و بخشش هاى آنان شادمان شدم اما، هیچ چیز برایم نیکوتر از رهایى از آنها نبود.

                                           برگرفته از کتاب کشکول شیخ بهایی

سایت های آموزش ریاضی

در این سایت شما می توانید هندسه را بور گام به گام یادبگیرید و به صورت تصویری مشاهده کنید

http://agutie.homestead.com

در ادامه مطلب می توانید  سایت های آموزشی متنوعی را در قسمت های مختلف ریاضی مشاهده کنید این سایت بیشتر اموزشی می باشند و بسیار قابل استفاده...

ادامه مطلب ...