نیروی نبوغ خلاق

انیشتین از خود سوالی می‌پرسید: آیا نور می‌شکند یا خم می‌شود و اگر چنین است پس شی‌ای را که من می‌بینم کجاست؟ سپس افسار تصوراتش را می‌گسیخت تا تمام پاسخ‌های احتمالی را بیابد. مهم نبود که پاسخ‌ها چقدر نامانوس یا غریب به نظر می‌رسیدند.

نبوغ خلاق چیست؟

نبوغ خلاق در شما به معنای رسیدن به ایده‌های جدید به منظور جدید به منظور حل مشکلات با صحیح‌ترین روش است. تمامی عوامل نبوغ خلاق قابل فراگیری و گسترش هستند. این عوامل عبارتند از:


1- سمت چپ و راست مغز
2- تهیه یادداشت، پیاده کردن ذهنیات
3- کلام روان و سلیس: در واقع فصاحت کلام مقیاسی است برای بازدهی بیشتر خلاقیت شما.
4- انعطاف‌پذیری: توانایی شما در متفاوت اندیشیدن
5- ابداع: نمایانگر توانایی شما در تولید و خلق ایده‌های جدیدی است که فقط به شما اختصاص دارد، ایده‌های انحصاری، غیر معقول و غریب (دور از مرکز)
6- بسط عقاید: سنجیدن عقاید مرکزی و بسط آن
7- ملازمت: یک متفکر خلاق، از این حقیقت سود می برد  که مغز انسان یک «اتحادیه ماشینی» است. از چگونگی  این اتحادیه ماشینی اطلاعاتی به‌دست آورید ( البته با خواندن این کتاب، کمابیش بدست خواهید آورد.)

اثرات نیروی خلاق


۱- برای امتحان کردن زندگی‌تان از مهارت‌های تمامی مغز خود استفاده کنید. به آن مناطقی از مغز چپ و یا راست خود که توجهی ندارید توجه بیشتری معطوف دارید و بلافاصله شروع به تمرین و قوت بخشیدن به آنها نمایید.


2- تعلیم و تربیت. اگر شما فرزند دارید، سعی کنید در تمام طول تحصیل آنها، فکر کردن با هر دو سمت مغز را به آنها بیاموزید. سعی کنید فرزندانتان تحت تعلیمی متوازن قرار گیرند. همین اصول را در زندگی خود بکار گیرید.
3- استراحت کنید. در مواقعی که جسم شما آرام و اغلب تنهاست دو سمت مغز شما اجازه دارند با هم ارتباط برقرار کنند و مبادله اطلاعات داشته باشند و همچنین خلاقیت به خود اجازه می‌دهد تا خود را ابراز نماید.

4- بدون هدف قدم بزنید. حرکات یکنواخت اعضای بدن، آهنگ یکنواخت قلب، میزان بالای نفوذ اکسیژن به درون خون و سروری که بر چشم‌ها و دیگر حواس غالب می‌شود به مغزتان جاری می‌گردد و همگی در تفکر خلاق و حل مشکلات شرکت می‌کنند.

5- در زندگی روزمره خود خلاق باشید.جاهایی را که در زندگی‌تان خلاق هستید یا نیستید را فهرست‌وار بنویسید و پس از اتمام، یکبار از روی آن بخوانید. پاسخ ایده آل  به تمرین قبل اینست که در تمام جنبه‌های زندگی شما، خلاقیت به صورت ذاتی وجود داشته باشد.

6- نبوغ فکری شما. تمام نوابغ و قهرمانان کسی را داشته‌اند که از آنها الهام می‌گرفتند. تکنیکی که این بزرگان به کار می‌گرفتند این بود که در ذهن خود با این قهرمانان به صحبت می‌پرداختند. هرگاه در شرایطی هستید که با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید با هر یک از نبوغ درونی خود در خیال به گفتگو بپردازید و به پاسخ یا نصیحتی که به شما منتقل می‌شود فکر کنید. از نتیجه عالی آن شگفت‌زده خواهید شد.

7- بازی ذهنی خلاقیت انیشتین را بازی کنید. انیشتین از خود سوالی می‌پرسید: آیا نور می‌شکند یا خم می‌شود و اگر چنین است پس شی‌ای را که من می‌بینم کجاست؟ سپس افسار تصوراتش را می‌گسیخت تا تمام پاسخ‌های احتمالی را بیابد. مهم نبود که پاسخ‌ها چقدر نامانوس یا غریب به نظر می‌رسیدند. این کار را با یکی از علائق خود انجام دهید و ببینید که چه پاسخ‌های‌خلاقی به ذهن‌تان می‌رسد.

8- تاکید بر روی مغز راست. هرقدر هم که فرهنگ و مدرسه بر روی مهارت‌های مغز چپ،‌ تاکید داشته باشد شما سعی کنید آن‌را با مهارت‌های مغز راست خود کامل کنید.

9- از هر دو سمت بدن خود استفاده کنید. با استفاده از هر دو سمت بدن خود از هر دو سمت مغز خود بهره می‌برید. از دست غیرفعال خود بیشتر استفاده کنید.
10. یک نقشه ذهنی رنگی برای صحبت با مغز بکشید. یادداشت ‌ها روش خاص مغز برای‌ارتباط با خود است. در اینصورت مغز می‌تواند افکار خلاق‌تری داشته باشدو به طبع حافظه قوی‌تری خواهید داشت. هنگام یادداشت برداری از مغز راست سود ببرید و با افزودن رنگ، تصاویر، نقشه‌های معنوی و ریتم‌های بصری به خود تمرکز بدهید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه  به کتاب منبع یا وبلاگ پایین  مراجعه کنید

منبع : کتاب "  نیروی نبوغ خلاق   "  -تونی بوزان-مترجم : حورزاد صالحی -انتشارات : پل

با تشکر از سایت (http://www.isaarsci.ir)


نظرات 3 + ارسال نظر
جزیره ریاضیات پنج‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:34 ق.ظ http://math-home-javanrood.blogfa.com/

سلام دوست خوبم ///من آپم

.......♥#########♥
.....♥#############♥
...♥###############♥
..♥#################♥..................♥###♥
..♥##################♥..........♥#########♥
....♥#################♥......♥#############♥
.......♥################♥..♥###############♥
.........♥################♥################♥
...........♥###############################♥
..............♥############################♥
................♥#########################♥
..................♥######################♥
....................♥###################♥
......................♥#################♥
........................♥##############♥
...........................♥###########♥
.............................♥#########♥
...............................♥#######♥
.................................♥#####♥
...................................♥###♥
.....................................♥#♥
.......................................♥

سعید شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:01 ب.ظ http://irmath.blogfa.com

درود. از اینکه منو لینک کردی ممنون. ولی آدرسشو اشتباه وارد کردی. اگه ممکنه تصحیحش کن.
موفق باشی.

سعید یکشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:19 ق.ظ http://irmath.blogfa.com

درود.
ممنونم.
ولی به نظری که تو وبلاگم دادی دقت کن. دوباره آدرستو اونجوری نوشتی!!!!!!!!!
موفق باشی.

ممنونم دوست خوبم از حواس پرتی و هوای گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد