فرض می کنیم بر ناحیه ی مستطیلی زیر تعریف شود:
ادامه مطلب ...بازی مکعب های رنگی با چهار مکعب انجام می گیرد.ابتدا وجه های مکعب هارا رنگ می کنیم.دررنگ آمیزی وجه های هر مکعب، تمام رنگ های قرمز(R)،سفید(w)،آبی(B)،زرد(Y)،به کار رفته اند.مامی توانیم این چهارمکعب را به صورت های مختلفی رنگ آمیزی کنیم،که در این جا برای نمونه، شکل 1 را آورده ایم .
ادامه مطلب ...
عطار در منطق الطیر گفته است :
چون جدا افتاده یوسف از پدر |
گشت یعقوب از فراقش بى بصر |
نام یوسف ماند دایم بر زبانش |
موج مى زد جوى خون از دیدگانش |
جبرئیل آمد که : هرگز گر دگر |
بر زبان تو کند یوسف گذر |
از میان انبیاء و مرسلین |
محو گردانیم نامت بعد از این |
چون در آمد امرش از حق آن زمان |
گشت محوش نام یوسف از زبان |
دید یوسف را شبى در خواب پیش |
خواست تا او را بخواند پیش خویش |
یادش آمد زان چه حق فرموده بود |
تن زده آن سرگشته فرسوده زود |
لیک ، از بى طاقتى آن جان پاک |
بر کشید آهى نهایت دردناک |
چون زخواب خویش بجنبید او ز جاى |
جبرئیل آمد، که : مى گوید خداى |
گر نراندى نام یوسف بر زبان |
لیک ، آهى برکشیدى آن زمان |
در میان آه تو دانم که بود |
در حقیقت توبه بشکستى ، چه سود؟ |
عقل را زین کار سودا مى کند |
عشقبازى بین چه با ما مى کند! |
روز دادن کارنامه : حادثه در کندوان
ادامه مطلب را ببیند...
ادامه مطلب ...
دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری رشته ریاضی وفنی سال 90 |
||
دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری رشته علوم تجربی سال 90 |
||
جایزه یک میلیون دلاری ابل و مدال فیلدز امسال که معادل نوبل ریاضیات است، به ریاضیدانی تعلق گرفت که کشف کرد کرهها در ابعاد بالاتر به نحو متفاوتی عمل میکنند.
ادامه مطلب ...در
این آزمون 55 هزار داوطلب(45 هزار زن و 10 هزار مرد) شرکت کردند که
پذیرفته شدگان پس از کسب مجوزهای استخدامی، در یکی از رشتههای آموزش
ابتدایی، مراقب بهداشت و کودکان استثنایی به استخدام آموزش و پرورش
درخواهند آمد. رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری این
آزمون در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: این آزمون تکلیف معلمان
حقالتدریسی ورودی سال 1379 به بعد، نیروهای خرید خدمتی (شرکتی) سال 1388
به بعد و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص می کند. عرفی افزود: نتایج این آزمون اواخر تیر اعلام می
شود و پذیرفته شدگان با اولویت نمره کسب شده و سابقه کاری به استخدام آموزش
و پرورش درخواهند آمد. سال گذشته بیش از 40 هزار نفر از نیروهای
حقالتدریسی و آزاد در رشته های فنی، ورزشی و آموزش ابتدایی با شرکت در
آزمون سراسری به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و
پرورش باید تا پایان سال آینده تکلیف نیروهای حقالتدریسی و شرکتی و
آموزشیاران نهضت سوادآموزی این وزارتخانه را مشخص کند.
معمولا
وقتی در درس ریاضی دچار ضعف میشویم، احساس خنگی و کمهوشی به ما دست
میدهد....
راه های تقویت خود باوری در کودکان
ـ علائق و مهارتهای تحصیلی و غیرتحصیلی را در کودک تشویق کنند.
ـ برای هرگونه پیشرفت او در هر زمینه، ارزش قائل شوند و به آن پاداش بدهند. در دامه مطلب بقیه را بخوانید
توجه :
با کلیک کردن رو پرچم هر کشور در سمت راست قسمت پایین صفحه می توانید وبلاگ را به هر زبانی تبدیل کنید امیدوارم لذت ببرید.
علوم نانو و فناوری نانو بیانگر رهگذری به سوی دنیایی جدید
هستند. سفر به اعماق سرزمین اتمها و مولکولها نوید دهندة اثراث اجتماعی
شگفتانگیزی است: در علوم بنیادین، در فناوریهای نو، در طراحی مهندسی و
تولیدات، در پزشکی و سلامت و در آموزش.
پیشبینیهای گسترده در حوزه کشفیات جدید، چالشها، درک مفاهیم، حتی هنوز فرم و
محتوای موضوع، مهآلود و اسرارآمیز است. این مقاله میکوشد تا چالشهای دنیای
ریاضیات را در مواجهه با دنیای شگفتانگیز نانو بررسی کند. به عبارت دیگر،
ریاضیات در معماری پازل نانو چه نقشی خواهد داشت ؟
همگان بر این نکته توافق دارند که پیشرفتهای بزرگ، مستلزم تعامل میان
مهندسان، ژنتیستها، شیمیدانان، فیزیکدانان، داروسازان، ریاضیدانان و علوم
رایانه ای ها است. شکاف میان علوم و فناوری، میان آموزش و پژوهش، میان
دانشگاه و صنعت، میان صنعت و بازار بر مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. دلایل
کافی مبتنی بر فصل مشترک میان نظامهای کلاسیک و فرهنگ ها موجود است.
با تشکر از :گردآورنده : دنیایی از همه چیز http://supergalaxy.blogsky.com
انسان اولیه نسبت به اعداد بیگانه بود و شمارش اشیاء اطراف خود را به حسب غریزه یعنی همانطور که مثلاً مرغ خانگی تعداد جوجههایش را میداند انجام میداد. اما بزودی مجبور شد وسیله شمارش دقیقتری بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماری پدید آورد که مبنای آن 60 بود. این دستگاه شمار که بسیار پیچیده میباشد قدیمیترین دستگاه شماری است که آثاری از آن در کهنترین مدارک موجود یعنی نوشتههای سومری مشاهده میشود.
سومریها که تمدنشان مربوط
به حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح است در جنوب بینالنهرین، یعنی ناحیه بین دو
رود دجله و فرات ساکن بودند. آنها در حدود 2500 سال قبل از میلاد با امپراطوری
سامی، عکاد متحد شدند و امپراطوری و تمدن آشوری را پدید آوردند.
در این موقع
مصریها نیز در سواحل سفلای رود نیل تمدنی درخشان پدید آورده بودند. طغیان رود نیل
هر سال حدود و ثغور زمینهای زراعتی این قوم را محو میکرد. احتیاج به تقسیم مجدد
این اراضی موجب رهبری آنها به اولین احکام ساده هندسی گردید. همچنین مبادلات تجارتی
و تعیین مقدار باج و خراج سالیانه آنها را وادار به توسعه علم حساب نمود این
اطلاعات همگی از روی پاپیروسها و الواحی است که در نتیجه حفاریها بدست آمده و به خط
هیروگلیفی میباشد. قدیمیترین آنها که مربوط به 1800 سال قبل از میلاد است شامل
چند رساله درباره علم حساب و مسائل حساب مقدماتی میباشد، از آن جمله رساله پاپیروس
آهس است که درسال 1868 توسط ایسنلر مصرشناس مشهور ترجمه شد. سایر تمدنهای شرقی نظیر
چینی و هندی در ترویج دانش نقش مؤثری نداشتهاند و جز برخی نتایج پراکنده که در زیر
فشار مفاهیم ماوراءالطبیعه خرد شده است چیزی از آنان در دست
نیست.
بقیه اش را درادامه ببیند
ادامه مطلب ...تغییرات کتاب ریاضی عمومی دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی کتاب جدید ریاضی عمومی دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی که حاصل اصلاح کتاب قبلی است شامل ۶ فصل به شرح زیر میباشد: فصل اول - احتمال: در این فصل مبحث آمار کتاب قبل حذف شده است و تمامی فصل به مبحث احتمال اختصاص دارد. فصل دوم – توابع و معادلات: این
فصل، حاصل ادغام و اصلاح فصول دوم و سوم کتاب قبلی میباشد و در آن به
مباحثی همچون توابع درجه دوم و رسم آنها، روابط بین ضرایب جوابهای معادله
درجه دو، تابع جزء صحیح، تابع قدر مطلق، توابع صعودی و نزولی، دنبالهها،
کاربرد توابع نمایی (رشد و زوال)، تابع نمایی طبیعی، تابع لگاریتم طبیعی و
معادلات مثلثاتی میپردازد. فصل سوم – مشتق: این فصل حاصل اصلاح فصل قواعد مشتق گیری کتاب قبلی است و به یادآوری و تکمیل مفهوم مشتق میپردازد. فصل چهارم – کاربرد مشتق: در اصلاح این فصل، فصل کاربرد مشتق حذف شده از کتاب ریاضی ۳ نیز مورد توجه قرار گرفته است. فصل پنجم – هندسه مختصاتی و منحنی های درجه دوم: این فصل اصلاح شدهی فصل مقاطع مخروطی کتاب قبلی میباشد (اصلاحات جزئی است). فصل ششم – انتگرال: این فصل حاصل اصلاح جزئی فصل انتگرال قبلی میباشد.
منبع : گروه آموزشی استان آذربایجانغربیhttp://mathag.blogsky.com
دانلود ۶۰ سوال تستی بسیار عالی برای امتحانات مختلف و آزمونهای ریاضی- ازمونهای دانشگاهها خارج از کشورو...
تنى از ابدال گفته است که : در بلاد مغرب ، گذرم به پزشکى افتاد، که بیمارانى ، نزد او بودند. و براى آنان شیوه درمانشان مى گفت . پس ، پیش رفتم و گفتم : خدا بر تو ببخشاید بیمارى مرا درمان کن ! ساعتى در چهره من نگریست و گفت : ریشه هاى فقر و برگ صبر و هلیله فروتنى را بگیر! و در ظرف یقین جمع کن ! و آب خوف بر آن ریز! و آتش اندوه در زیر آن بیفروز! سپس آن را در صافى مراقبه بپالاى ! و در جام خرسندى ریز! و با شراب توکل بیامیز و با دست صدق آن را بخور و با کاسه استغفار آن را بیاشام و سپس ، با آب پرهیزگارى دهان خود را شستشو ده ! و از حرص بپرهیز! پس ، امید که پروردگار، تو را شفا دهد.
گم شد از بغداد شبلى چندگاه |
کس به سوى او کجا مى برد راه ؟ |
باز جستندش رهر موضع بسى |
در مخنث خانه اى دیدش کسى |
در میان آن گروه بى ادب |
چشم تر بنشسته بود و خشک لب |
سائلى گفت : اى بزرگ راز جوى ؟ |
این چه جاى تست ؟ آخر بازگوى ! |
گفت : این قومند چون تر دامنان |
در ره دنیا نه مردان ، نه زنان |
من چو ایشانم ، ولى در راه دین |
نه زنم ، نه مرد در این ، آه ازین ! |
گم شدم در ناجوانمرى خویش |
شرم مى دارم من از مردى خویش |
هر که جان خویش را آگاه کرد |
ریش خود دستار خوان راه کرد |
همچو مردان ، ذل خود کرد اختیار |
کرد بر افتادگان عزت نثار |
گر تو بیش آیى ز مورى در نظر |
خویشتن را، از بتى باشى بتر |
مدح و ذمت گر تفاوت مى کند |
بتگرى باشى که او بت مى کند |
گر تو حق بنده اى ، بتگر، مباش ! |
ورتو مرد ایزدى ، آزر مباش ! |
نیست ممکن در میان خاص و عام |
از مقام بندگى برتر مقام |
بندگى کن ! بیش از این دعوا مجوى ! |
مرد حق شو! عزت از عزى مجوى ! |
چون تو را صد بت بود در زیر دلق |
چون نمایى خویش را صوفى به خلق ؟ |
اى مخنث ! جامعه مردان مدار! |
خویش را زین بیش سرگردان مدار |
۱-دشمنان با من دشمنى کردند. اما، دشمنى را دشمن تر از نفس خود ندیدم .
۲-با دلاوران و درندگان ستیزیدم و هیچ یک از آنها چون دوست بد بر من
چیره نشدند.
۳-
از همه گونه غذاهاى لذید خوردم و با زنان زیبا روى همبستر شدم و
هیچیک را لذیذتر از تندرستى نیافتم .
۴- صبر زرد را خوردم و شربت تلخ را آشامیدم . اما هیچیک را تلخ تر از
نیازمندى نیافتم .
۵- با همانندان خود کشتى گرفتم و با دلاوران پیکار کردم . اما هیچیک از
آنها، چون زن بد زبان ، بر من پیروز نشد.
۶- تیرها و سنگها به سوى من رها شد و هیچیک را سخت تر از سخن بدى
که از دهان بستانکار بیرون آید، نیافتم .
۷- از مال اندوخته هاى خود صدقه ها دادم و هیچ صدقه اى را سودمندتر از
رهبرى یک گمراه به راه راست نیافتم .
۸- از نزدیکى به پادشاهان و بخشش هاى آنان شادمان شدم اما، هیچ چیز
برایم نیکوتر از رهایى از آنها نبود.
در این سایت شما می توانید هندسه را بور گام به گام یادبگیرید و به صورت تصویری مشاهده کنید
در ادامه مطلب می توانید سایت های آموزشی متنوعی را در قسمت های مختلف ریاضی مشاهده کنید این سایت بیشتر اموزشی می باشند و بسیار قابل استفاده...
ادامه مطلب ...