گنبد هندسی(٢)

پروژه‌ی دوم ما گنبد قابل حمل‌تر و دائمی‌تری است که از نی‌پلاستیکی نوشابه و نوعی میخ پرچ (که برای به هم نگه‌داشتن کاغذ استفاده می‌شود) ساخته می‌شود.

وسایل مورد نیاز

١- ٩٠ نی بلند ٢٠سانتی‌متری

٢- ٨٥ نی متوسط ١٩ سانتی‌متری

٣- ٨٠ نی کوتاه ١٦.٥ سانتی‌متری

٤- ٧٦ میخ پرچ کاغذ کوچک

 

قدم اول بریدن تمام نی‌ها به طول مناسب است. سپس توسط چاقوی تیز یخ شکن، سوراخ‌هایی در انتهای هر نی (به فاصله‌ی ٠.٨ سانتی‌متری از انتهای هر نی) ایجاد کنید.

سپس ٦ عدد ستاره‌ی پنج پر (از نی‌های کوتاه) و ١٥ ستاره‌ی ٦ پر (از نی‌های بلند) بسازید. برای اتصال نی‌ها میخ را از انتهای ٥ (یا ٦) نی رد نموده و انتهای میخ‌پرچ‌کاغذ را خم کنید تا هم باعث محکمی اتصال شده و هم باعث محفوظ نگه داشتن آن گردد.

گنبد هندسی

ما کار سر هم بندی را با اتصال هر پر ٥ ضلعی مرکزی به یک پر ٦ ضلعی شروع می‌کنیم. تصویر زیر برای وضوح بیشتر فقط یک ٦ ضلعی را نشان می‌دهد، اما در عمل شما هم زمان دو ٦ ضلعی را حول پنج ضلعی قرار می‌دهید. بنابراین همیشه شش نی توسط هر میخ پرچ به هم وصل می‌شود. همچنین تصویر نشان می‌دهد که یک نی متوسط به عنوان یال مشترک بین پنج‌ضلعی و شش‌ضلعی عمل می‌کند البته شما باید یال‌هایی را به تمامی کناره‌های پنج ضلعی اضافه کنید. هروقت ٦ شش نی به هم رسیدند میخ پرچ را از آن‌ها رد نموده و آن را خم کنید.

گنبد هندسی

در تصویر زیر، ما ٥ شش‌ضلعی را به پنج‌ضلعی مرکزی وصل نموده‌ایم، ٥، پنج‌ضلعی ( فعلاًبدون وجه‌های کناری) بین شش‌ضلعی‌ها وصل هستند.

گنبد هندسی

گنبد کامل حدود ٦٨ سانتی‌متر ارتفاع خواهد داشت. این گنبد سبک است و می‌توان آن را روی زمین قل داد بدون آنکه بشکند. و می‌توان آن را از در اتاق رد نمود و برای حمل‌ونقل آن را در ماشین استیشن قرار داد. هندسه‌ی طرح نهایی گنبد، همانطور که مشاهده می کنید بسیار زیبا است.

گنبد هندسی
نظرات 2 + ارسال نظر
رها سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:01 ب.ظ

خوب بود

حسیت شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:07 ب.ظ

چه ریبا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد